tr?id=1052675661447439&ev=PageView&noscript=1 Sizina kapelica Miljana – realizacija koju je vrijedilo čekati

11 godina s Vama!




Kapelica u duhu vremena s potpisom arhitekta svjetskog glasa

Sizina kapelica Miljana – realizacija koju je vrijedilo čekati

gradimozadar.hr


25. 11. 2021. 2338
Alvaro_Siza_Vieria-_kapelica_Miljana_2 Sizina kapelica Miljana – realizacija koju je vrijedilo čekati

„Sve je trajalo jako dugo, ali mi arhitekti smo sretni kad god je naša kuća gotova” započeo je svoje izlaganje o kapelici Miljana u sklopu 21. dana Orisa, voditelj samog projekta Andrija Rusan.


Sizina kapelica blagoslovljena je u kolovozu 2021. godine. No, kako bi do ovog momenta došlo, prethodi priča koja je trajala otprilike 12-13 godina.
 
Predmetni je objekt trebao biti izgrađen u mjestu Zorkovac, na imanju obitelji Kamenski, koje je ondje započelo preuređivati kuriju Zorkovac, na terenu od 200.000 kvadrata.
 
„Po želji gospođe Kamenski da se izgradi kapelica na imanju, zamolio sam kao glavni arhitekt na projektu
uređenja čitavog imanja da nekoga predložim za jedan takav projekt. Alvaro Siza, s kojim smo već ranije komunicirali u časopisu Oris bio je prvo ime koje mi je palo na pamet. Uz strahopoštovanje sam uputio poziv Alvaru da dođe. Na veliku radost on je odgovorio pozitivno, došao je u Hrvatsku i pogledao teren.
 
Alvaro Siza Vieria autor je moderne kapelice Miljana
 
Od njega je zatražena ideja za malu kapelicu, na tad nam se
činilo, jednostavnom terenu. Alvaro je svoj dolazak posvetio čitanju terena, tražeći osjećaje za lokaciju u trajanju od nekoliko sati. 
 
Nacrt_kapelice_Miljana Sizina kapelica Miljana – realizacija koju je vrijedilo čekati  
 
Potom su stigle prve skice, a uskoro i Siza s kojim smo opet proveli nekoliko sati. Pri drugom dolasku Siza je odredio novu lokaciju
na Zorkovcu. Potom je napravljena izložba u Zagrebu u galeriji Karas, gdje je izložen projekt kapelice, kao i drugi Sizini sakralni objekti. Kenneth Frampton je otvarao izložbu.
 
Ipak, umjesto početka gradnje obitelj Kamenski odlučila je krenuti s projektom
obnove drugog dvorca, dvoraca Miljana u Hrvatskom Zagorju, a objekt kapelice na Zorkovcu ostaviti na čekanju.
 
Godine 2016. ishodovana je građevinska dozvola, a najveće je pitanje pritom bilo hoće li se dozvoliti gradnja ovakvog objekta bez kosog krova.
 
U ministarstvu kulture su ipak prepoznali vrijednost i projekta i
imena arhitekta. Dobivene su sve dozvole i započela je gradnja koja je trajala dugo. Iako objekt djeluje vrlo jednostavno, on je zahtjevan u svakom svom detalju.
 
Sizin projekt
za Zorkovac je ovdje na Miljani iskorišten i prilagođen kosom terenu. Siza je spretno zadržao osnovni volumen i potom napravio ono što je potrebno kako bi čitav kompleks sjajno sjeo.
 
Pri projektiranju je Rusanov ured bio na usluzi da sve bude u skladu s propisima u Hrvatskoj i da se građevina izgradi. Osnovna konstrukcija objekta je armirano betonska, koja ostaje izložena u unutrašnjosti, a izvana je čitav objekt obučen u masivne blokove bijelog kamena. 
 
Sada kad je kapelica gotova, namještena i u funkciji, obitelj Kamenski je došla na ideju da križni put bude prisutan u kapelici, a Siza se dosjetio da to ipak bude vani na livadi u obliku kamenih stupova 30*30*2, koji bi na vrhu imali keramičke crteže sa prikazom križnog puta.
 
Čitav projekt prati i dizajn namještaja, a unutarnji i vanjski križ nastali su kroz prijedlog iz Sizinih nacrta.  
 
Kapelica_Miljana Sizina kapelica Miljana – realizacija koju je vrijedilo čekati
 
Na kraju imamo objekt s kojim možemo ovdje u Hrvatskoj biti izuzetno ponosni i sretni.
 
 
O autoru:
 
Siza Vieira je utjecao na razvoj moderne arhitekture koju je od baštine europske avangarde 1920-ih i 1930-ih uveo u 21. stoljeće, o čemu svjedoče transformacije arhitekture od 1960-ih. U svojim lokalnim projektima postao je reprezentativnim primjerom arhitekture kritičkog regionalizma, pokreta koji je manjkavosti moderne arhitekture nadomjestio elementima i utjecaju okoliša koji doprinosi osjećaju pripadnosti i značenju djela.
 
U svojim planovima za domove, socijalne stanove, stambene komplekse, javne zgrade, predgrađa i rekonstrukcije prostora osjetljivo prilazi uvjetima krajolika, urbanoj sredini i graditeljskim tradicijama, te ih suprotstavlja strogom modernom stilu.
 
Njegove zgrade odgovaraju i u ravnoteži su s nevidljivim silama koje proizlaze iz krajolika. Na taj način je postignuto poštovanja prirode i tako neprirodnost bilo kojeg arhitektonskog projekta može dobiti opravdanje. Posljedice ovakve integracije se ogledaju u svim mjerilima i arhitektonskim pitanjima.


gzd Sizina kapelica Miljana – realizacija koju je vrijedilo čekati