tr?id=1052675661447439&ev=PageView&noscript=1 Pelješki most: prvi hrvatsko-kineski most

10 godina s Vama!


Iza scene Pelješkog mosta

Pelješki most: prvi hrvatsko-kineski most

Autor: Josip Karamarko, mag.ing.aedif., Civil Engineering Consultancy d.o.o.

10. 04. 2022. 776
Naslovna Pelješki most: prvi hrvatsko-kineski most
 FOTO by Civil Engineering Consultancy d.o.o.

Projekt izgradnje Pelješkog mosta uz Civil Engineering Consultancy d.o.o.


Izgradnja Pelješkog mosta se približila završetku. Izvođač radova je krajem srpnja 2018. uveden u posao, a sada su u tijeku završni radovi.

 

Dobar je trenutak za spomenuti doprinos hrvatskih inženjera na samom projektu. Tim stručnjaka iz zadarske tvrtke Civil Engineering Consultancy d.o.o. uključen je u proces građenja ove impozantne građevine od samog početka.  

 

Most_Peljesac_CEC_2 Pelješki most: prvi hrvatsko-kineski most

 

Izvođač – zajednica gospodarskih subjekata 

 

Na projektu izgradnje Pelješkog mosta angažirana je zajednica gospodarskih subjekata, koja se sastoji od četiri kineske tvrtke, a nositelj ugovora je tvrtka China Road and Bridge Corporation. 

 

U pripremi realizacije građenja nužno je bilo angažirati hrvatsku konzultantsku tvrtku koja već iza sebe ima reference, odnosno pojedinca koji može preuzeti ulogu Glavnog inženjera i Inženjera gradilišta. 

 

Most_Peljesac_CEC_5 Pelješki most: prvi hrvatsko-kineski most

 

U tu svrhu diplomirani inženjer građevinarstva Edvard Ćoza iz tvrtke Civil Engineering Consultancy d.o.o. realizirao je suradnju s kineskim konzorcijem te je na projektu „Izgradnja mosta Pelješac s pristupnim cestama” imenovan Inženjerom gradilišta od strane vodećeg člana zajednice gospodarskih subjekata China Road and Bridge Corporation te Glavnim inženjerom gradilišta ispred zajednice gospodarskih subjekata. Navedene funkcije obnaša od početka građenja u srpnju 2018. do danas.

 

Osim Edvarda Ćoze, koji je na samom početku svoje karijere sudjelovao i na izgradnji novog Masleničkog mosta, a zatim nastavio s izgradnjom infrastrukture u Hrvatskoj i inozemstvu, na projektu je sudjelovao kompletan tim stručnjaka iz zadarske tvrtke.

 

Most_Peljesac_CEC_4 Pelješki most: prvi hrvatsko-kineski most

 

Pelješki most – kapitalna inženjerska građevina 

 

Izgradnja mosta Pelješac dio je projekta Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom.

 

Cilj navedenog projekta je ojačati povezanost državnog teritorija na samom jugu Hrvatske, izgradnjom Mosta Pelješac s pristupnim cestama i cestama na Pelješcu.

 

Brojne su prednosti dovršetka kapitalnog projekta kojim će se povećati stupanj usluge prometnog sustava i sigurnost prometa, omogućiti pristup krajnjem jugu za vrijeme jakih vjetrova, kad je onemogućen zračni i pomorski promet te održati razina pouzdanosti u opskrbi regije. Što je najvažnije vremenski će se smanjiti trajanje putovanja prema krajnjem jugu, a samim time i negativan utjecaj na okoliš. 

 

Most_Peljesac_CEC_1 Pelješki most: prvi hrvatsko-kineski most

 

Konstrukcija

 

Most Pelješac s pristupnim cestama povezuje mjesto Komarna na kopnenoj strani i Brijesta na poluotoku Pelješcu, a prelazi preko morskog tjesnaca širine oko 2140 m. Duljina mosta od osi do osi upornjaka iznosi 2404 m, dok ukupna duljina mosta s upornjacima iznosi 2440 m. Na najširem dijelu kanala, dubina mora iznosi gotovo 27 m. Širina rasponske konstrukcije u razini kolnika je 22,5 metra, a most se oslanja na ukupno 12 stupova, od koji se 10 nalazi u moru. Konstrukcijski je koncipiran kao hibridna konstrukcija. Središnji sustav je ovješeni most sa 6 niskih pilona i 5 središnjih raspona po 285 m tako da je postignuta potpuna simetrija mosta u prostoru. Rasponski sklop je pridržan kosim zategama u jednoj ravnini, a rasponska konstrukcija je čelična, sandučasta. 

 

Most_Peljesac_CEC_3 Pelješki most: prvi hrvatsko-kineski most

 

Jedinstvena je ovo i impozantna građevina, čija izgradnja je uključivala rješenja i tehnologije kakve dosad nisu viđene na području RH. Pritom je najbolji primjer duboko temeljenje na ukupno 148 pilota, promjera 1,8 i 2,0 metara, od kojih su najdulji piloti čak cca 130 metara ispod razine mora.

 

Realizacija ovog projekta upravo je pri samom kraju, a puštanje mosta u promet predviđeno je za srpanj 2022.

 

Tim koji je ispred Civil Engineering Consultancy radio na projektu 

 

Za pružanje savjetodavnih usluga na projektu izgradnje mosta Pelješac tvrtka Civil Engineering Consultancy d.o.o. je oformila tim stručnjaka koji se sastojao od: 

 

  • Inženjera gradilišta/Glavnog inženjera gradilišta
  • Pomoćnika glavnog inženjera gradilišta
  • Stručnjaka za zaštitu na radu i zaštitu okoliša
  • Stručnjaka za ugovorne odnose
  • Inženjera za planiranje
  • Stručnjaka za osiguranje i kontrolu kvalitete

 

Most_Peljesac_CEC_6 Pelješki most: prvi hrvatsko-kineski most

 

Uloga glavnog inženjera gradilišta, odnosno inženjera gradilišta definirana je regulativom i kao takva zahtijeva visoku razinu angažiranosti te nosi veliku odgovornost. U konkretnom slučaju, osim „uobičajenih“ dužnosti uloga je podrazumijevala i premoštavanje jezičnih barijera, kao i kulturoloških razlika između predstavnika kineskog izvođača i predstavnika Naručitelja i stručnog Nadzora. Naručitelj su Hrvatske ceste, a stručni Nadzor obavljale su 3 hrvatske tvrtke: Institut IGH d.d., Centar za organizaciju građenja d.o.o. i Investinženjering d.o.o.

 

Jedna od važnijih uloga cjelokupnog tima, na čelu s glavnim inženjerom gradilišta, Edvardom Ćozom bilo je praćenje i administriranje Ugovora za izvođenje radova, u konkretnom slučaju baza su FIDIC opći uvjeti ugovora, „Crvena knjiga“, izdanje 1999. U tom dijelu aktivno su bili uključeni: stručnjakinja za ugovorne odnose, diplomirana inženjerka građevinarstva i direktorica tvrtke Civil Engineering Consultancy d.o.o. Jasminka Ćoza i diplomirani inženjer građevine Josip Karamarko.  

 

Most_Peljesac_CEC_7 Pelješki most: prvi hrvatsko-kineski most

 

Velik je izazov predstavljala izrada vremenskog plana projekta, a nakon zaprimanja kvalitetnih ulaznih podataka od strane kineskog izvođača i više mjeseci rada taj je zadatak također uspješno obavljen. Po usvajanju „početnog“ plana slijedilo je praćenje i ažuriranje istoga na mjesečnoj bazi, u nekim slučajevima i češće.

 

Osim gore navedenih važno je spomenuti kolegu Milana Blagojevića, stručnjaka za kvalitetu. U pripremnoj fazi projekta kolega je izradio plan kontrole i osiguranja kvalitete, plan komunikacije na projektu, dokument menadžment plan itd... U fazi realizacije projekta imao je važnu ulogu u uspostavi i provođenju sustava osiguranja i kontrole kvalitete, kako na gradilištu, tako i u tvornicama u Kini, gdje se odvijala proizvodnja čeličnih dijelova konstrukcije mosta. Naime, čelične cijevi prije spomenutih pilota, ali i kompletna čelična rasponska konstrukcija su proizvedeni u više tvornica u Kini i na gradilište dopremljeni brodovima. 

 

most_Peljesac_Civil_engineering_consultancy_5 Pelješki most: prvi hrvatsko-kineski most

 

Prvo vrijeme, nakon što je Izvođač uveden u posao, stručnjaci iz Civil Engineering Consultancy d.o.o. najviše su bili operativno uključeni u organizaciju gradilišta i radova, sve s ciljem što skorijeg početka i što kraćeg perioda „prilagodbe“. Poznato je kako se radi o stranom izvođaču te je samim time snalaženje u našoj regulativi bilo otežano, a asistencija pri tome nužno potrebna. Osim toga Civil Engineering Consultancy d.o.o. je bio spona između Izvođača s jedne strane te Naručitelja i stručnog Nadzora s druge strane. Kineskim je kolegama sam pojam stručnog Nadzora u obliku kakvom ga mi poznajemo bio stran. Bilo im je nepojmljivo kako stručni Nadzor može zabraniti ili obustaviti radove te postavljati svoje zahtjeve, proizašle iz odredbi Ugovora i projektne dokumentacije. Međutim, vrlo brzo su se prilagodili i značajnijih problema u realizaciji projekta i postizanju projektiranih parametara (naročito s aspekta kvalitete) nije bilo. 

 

most_Peljesac_Civil_engineering_consultancy_6 Pelješki most: prvi hrvatsko-kineski most

 

Tvrtka Civil Engineering Consultancy d.o.o. je također bila spona i u svladavanju jezičnih barijera. Ugovorni jezik je hrvatski, dok se pisana komunikacija odvijala dvojezično (hrvatski i engleski), a usmena komunikacija pretežno na engleskom. 

 

most_Peljesac_Civil_engineering_consultancy_1 Pelješki most: prvi hrvatsko-kineski most

 

Vrijedi istaknuti kako je veliko i značajno postignuće što je izgradnja mosta protekla bez težih ozljeda na radu unatoč velikom obujmu projekta i velikom udjelu radova s povećanom opasnosti (rad na visini, rad pod morem, „hot works“ itd.). U tome svoj doprinos imaju i Civil Engineering Consultancy d.o.o. stručnjaci zaštite na radu, koji su vršili redovite obilaske, upozoravali na nedostatke, evidentirali ih i sudjelovali u njihovom otklanjanju. 

 

Stanje radova i planirani završetak 

 

Trenutno su u tijeku završni radovi i uklanjanje sitnih nedostataka utvrđenih na tehničkom pregledu. Na tome je zadatku upravo angažirano oko 200 ljudi.

 

U fazi radova na pilotima, naglavnicama i stupovima, radilo se o 14 točkastih gradilišta, većina kojih je bila na moru te samim time angažman velikog broja ljudi nije bio moguć. Kasnije, kada se dosegnulo visine i počela se spajati rasponska konstrukcija, gradilište se transformiralo u linijsko, duljine 2,5 km pa je samim time bio potreban veći broj radnika. U najaktivnijoj fazi, na gradilištu se nalazilo i oko 700 ljudi, većinom kineskih radnika, inženjera i ostalog osoblja. 

 

most_Peljesac_Civil_engineering_consultancy_10 Pelješki most: prvi hrvatsko-kineski most

 

Negativan utjecaj pandemije najviše se odrazio na proizvodnju čeličnih dijelova konstrukcije mosta u Kini, gdje je došlo do višemjesečne obustave radova u tvornicama.

 

Krajem siječnja 2022. uspješno je proveden tehnički pregled, a trenutno se radi na uklanjanju manjih nedostataka u zadanom roku.  

 

most_Peljesac_Civil_engineering_consultancy_8 Pelješki most: prvi hrvatsko-kineski most

 

Dinamika izgradnje 

 

Kinezi su dokazano vrijedan narod koji raspolaže sa velikim brojem ljudi i ogromnom količinom opreme i mehanizacije, kakva je u Europi teško dobavljiva. Stoga vrijedi istaknuti činjenicu da je kojim slučajem ovaj posao izvodila bilo koja druga tvrtka iz Europe, izgradnja bi sasvim sigurno potrajala mnogo duže. Na svoju štetu, a u korist projekta kineski konzorcij nije „štedio“ na angažmanu potrebnih resursa, kako ljudstva tako i opreme. Primjera radi, izgradnja šest centralnih stupnih mjesta se izvodila paralelno, što je zahtijevalo nabavu 6 kompleta oplate, istog broja toranjskih dizalica, 12 derrick dizalica itd. Nastala kašnjenja nisu značajna za projekt ove veličine, a s druge strane uzrokovana su nepredviđenim okolnostima na koje Izvođač nije mogao utjecati.

 

Izuzetno smo ponosni što smo imali priliku sudjelovati na tako velikom projektu, jedinstvenom na ovim područjima.


gzd Pelješki most: prvi hrvatsko-kineski most