tr?id=1052675661447439&ev=PageView&noscript=1 Upozorenje struke - radi ograničenja postojećeg zakona procesi sanacija trajat će i do 10 godina!?

11 godina s Vama!

Upozorenje struke - radi ograničenja postojećeg zakona procesi sanacija trajat će i do 10 godina!?

Foto: Nikola Zoko, modnialmanah.com
Stručna je javnost dugi niz godina upozoravala na opasnost potresa u Zagrebu, izrađene su mnogobrojne stručne studije i provedena nebrojena istraživanja, no rezultati nisu adekvatno integrirani u zakonodavstvo i prostor oko nas.

Šest strukovnih udruženja i institucija s područja arhitekture, urbanizma i povijesti umjetnosti 26. ožujka 2020. zatražilo je hitno formiranje Koordinacijskog tijela koje treba definirati sve strateške postupke, zakonodavne okvire i provedbene mjere na razini Vlade, te se stavilo na raspolaganje građanima Zagreba i upravnim tijelima Grada i Republike Hrvatske, u cilju što kvalitetnijeg prevladavanja situacije prouzročene katastrofalnim potresom u Zagrebu 22. ožujka 2020. godine.

 

"Novi zakon [o sanaciji potresa u Zagrebu] treba derogirati odredbe postojećih zakona da se skrate procedure, jer će u protivnom ovi procesi trajati 10 godina."

 

Državni tajnik u Ministarstvu graditeljstva i prostornog uređenja Željko Uhlir tim je riječima u emisiji Otvoreno 26.ožujka 2020. tumačio ključne teze planiranog Zakona o sanaciji posljedica potresa u Zagrebu i okolici, čime je potvrdio sve ono na što je struka upozoravala više godina.
Postojeći zakonodavni okvir, opterećen procedurama koje onemogućuju pravovremenu primjenjivost i provedivost, u ovakvim izvanrednim okolnostima  ukazuje i više na nužnost sveobuhvatnog sagledavanja i veće suradnje na svim razinama pri izradi zakonskih rješenja, redovnih i izvanrednih.

 

Aktivnosti koje su pred nama, nakon što inženjeri građevinarstva procijene uporabljivost svake građevine, nakon otklanjanja ugroze od nestabilnih građevina i zbrinjavanja stanovništva, mogu se svesti na iduće korake:

 

Izrada snimki postojećeg stanja, detaljne analize mehaničke otpornosti i stabilnosti te valoriziranje konzervatorske zaštite zgrada;

 

  • Izrada procjena troškovno optimalnih prijedloga sanacije koristeći iskustva i modele primijenjene u Hrvatskoj i inozemstvu te idejni projekt;
  • Izrada projektne dokumentacije – projekt uklanjanja po potrebi, glavni projekt svih struka za građevinsku dozvolu, izvedbeni projekt svih struka za izvedbu s troškovnikom;
  • Provedba javne nabave radova za javne naručitelje, ili direktne pogodbe za privatne investitore;
  • Izvedba radova uz stručni nadzor i nadzor nadležne konzervatorske službe za zgrade baštine;
  • Ishođenje uporabne dozvole.

 

Za nužne aktivnosti potrebno je ozbiljno vrijeme upravo zbog velike količine različitih procedura unutar zakonodavnog okvira koji regulira gradnju u RH. Broj procedura potrebno je smanjiti kako bi postojeći, redovni zakonodavni okvir bio primjenjiv i u ovakvoj situaciji. Redovni zakonodavni okvir mora biti dovoljno jasan i otvoren, kako bi u kriznim situacijama bilo potrebno jedino ojačati kapacitete obrade podataka.

 

Stručna javnost upozoravala je dugi niz godina na opasnost potresa u Zagrebu, izrađene su mnogobrojne stručne studije i provedena su nebrojena istraživanja, no rezultati nisu adekvatno integrirani u zakonodavstvo i prostor oko nas. U ovom trenutku cjelokupna je stručna javnost, kao što je to rekao i sam vodeći statičar timova na terenu profesor Atalić, ovakvo stanje doživjela kao poraz.

 

Na svim je dionicima odgovornost i obveza otkloniti takve propuste u budućnosti. Imperativ treba biti na preventivnom djelovanju s ciljem sprječavanja ugroze života u kriznim situacijama. Interventni Zakon o sanaciji posljedica potresa u Zagrebu i okolici koji se priprema, kao i postojeći zakonski okvir, treba prilagoditi u cilju preventivnog djelovanja, omogućavanja bržeg provođenja aktivnosti i fokusa na sigurnost i kvalitetu života građana.

 

Ishitreno donošenje prethodnih interventnih zakona imalo je negativne posljedice za ljude i cjelokupan prostor u kojem živimo. Nužno je sveobuhvatno sagledati problem zgrada i prostora, gdje osim mehaničke otpornosti i stabilnosti konstrukcije treba razmotriti i sve one druge bitne elemente poput uporabljivosti prostora, požarne otpornosti, instalacija, no ponekad i minimuma sanitarnih uvjeta te ambijentalne i povijesne vrijednost. Socijalna osjetljivost, trenutačna ekonomska situacija i čitav niz imovinsko-pravnih problema te globalna zdravstvena kriza problem sanacije čine još kompliciranijim i težim.

 

U ovakvim situacijama potrebno je uključiti širi krug stručne javnosti kako bi izbjegli ishitrenu izradu novog zakona koji neće rezultirati bržom obnovom i sanacijom, već u ovim ekonomski teškim i nepredvidivim vremenima, može imati i iznimne negativne financijske posljedice.

 

-Pozivamo Vladu RH da odgovorno pristupi izradi i donošenju novih zakona o sanaciji, te da postojeće zakonodavne okvire preispita i prilagodi kako bi bili primjenjivi jednako u redovnim i kriznim situacijama. Za potrebnu prilagodbu zakonskog okvira i sami se kao struka stavljamo na raspolaganje.

 

U ovim teškim vremenima izražavamo solidarnost sa svim građanima Grada Zagreba kao i sa svim stanovnicima Republike Hrvatske.- poručili su predstavnici strukovnih udruženja.

Publisher:
gradimozadar.hr