tr?id=1052675661447439&ev=PageView&noscript=1 Kompanije više ne mogu birati, već jesu aktivni igrači u očuvanju prirode i okoliša

11 godina s Vama!

Kompanije više ne mogu birati, već jesu aktivni igrači u očuvanju prirode i okoliša

Foto: IGH
Svjetski dan zaštite okoliša – 5. lipnja

Kada netko spomene ekologiju i inženjerstvo, poglavito u području graditeljstva, nekako nam je teško staviti znak jednakosti između te dvije discipline. No, povodom 5.lipnja i obilježavanja Dana zaštite okoliša, upravo ta paradigma potiče na istraživanje ove povezanosti.

 

Na ovu temu prenosimo razgovor sa Enom Bićanić Marković, voditeljicom Odjela za ekologiju i zaštitu okoliša Instituta IGH

 

0 Kompanije više ne mogu birati, već jesu aktivni igrači u očuvanju prirode i okoliša

 

Javni radovi, bilo da je riječ o izgradnji prometnica ili drugih građevina u nekom ekosistemu nedvojbeno ostavljaju posljedice. Kako umanjiti da takve intervencije ostave trajne posljedice na prirodu?  

 

Zaštita prirode više nije izbor za kompanije koje se bave inženjerstvom u graditeljstvu, već ste aktivni dionik  u očuvanju bioraznolikosti u prostorima na kojima djelujete. To zahtjeva određenu reorganizaciju, uvođenje novih poslovnih i organizacijskih  modela, novih materijala i najvažnije nadogradnju vještina i edukaciju vlastitih zaposlenika.

 

Na koji način Institut IGH pristupa ovoj problematici?

Početak „ekologije“ u IGH, ako to možemo tako nazvati, datira još iz davne 1999. godine osnivanjem Zavoda za ekološki inženjering, kao jednog od devet tadašnjih Zavoda Instituta građevinarstva Hrvatske. Od osnutka znanstveno i stručno obrađuje kompleksne interdisciplinarne projekte kroz aktivnu suradnju s drugim organizacijskim jedinicama uključujući arhitekturu i prostorno planiranje, projektiranje prometnica, prometno planiranje, hidrotehniku, gospodarenje otpadom i nadzor. Kroz niz godina koje slijede, organizacija, struktura i broj djelatnika Odjela kao i njegov raspon djelovanja se mijenjao prateći potrebe tržišta te držeći korak sa sve obuhvatnijim procedurama u skladu s direktivama europske unije, odnosno zakonskom regulativom iz područja zaštite okoliša i prirode.

 

Na koji način su se te promijene primjenjivale?

Pa prije svega, posljednje godine karakterizira intenzivan razvoj Odjela koji se temelji na već tradicionalnim vrijednostima Instituta –  sinergiji i interdisciplinarnosti stručnog kadra. Kao rezultat, zapošljavamo 11 djelatnika koji kroz intenzivnu suradnju i inženjerski pristup promišljanju povezuju područja građevinarstva, biologije, krajobrazne arhitekture, agronomije, ekoinženjerstva i prostornog planiranja. Odjel djeluje u okviru Zavoda za projektiranje, dakle neodvojiv je dio bilo kojeg projekta od samog početka.

 


svjetski-dan-za%C5%A1tite-okoli%C5%A1a20-300x91 Kompanije više ne mogu birati, već jesu aktivni igrači u očuvanju prirode i okoliša

 

Na kojim područjima se najbolje može vidjeti vaše djelovanje?

Pratimo sve strateške projekte Instituta iz područja prometne infrastrukture (cestovne, željezničke i pomorske), hidrotehnike, energetike i gospodarenja otpadom. IGH je Ovlaštenik Ministarstva zaštite okoliša i energetike za poslove zaštite okoliša i prirode. To znači da kroz izradu studija o utjecaju zahvata na okoliš, elaborata zaštite okoliša i glavnih ocjena prihvatljivosti zahvata na ekološku mrežu, djelatnici ekologije sudjeluju u postupcima koji su uvjet za ishođenje lokacijskih dozvola kao i postupcima prilikom izdavanja građevinskih dozvola.

Zahvaljujući izvrsno uigranom timu, s kojim sam osobno vrlo ponosna, iza naših djelatnika je recentno iskustvo u izradi studijske dokumentacije za neke od najvećih infrastrukturnih projekata od koji svakako treba izdvojiti Studiju o utjecaju na okoliš za željezničku prugu Škrljevo – Rijeka – Jurdani, od cestovne infrastrukture obilaznicu Nove Gradiške, u području pomorskih građevina Luku nautičkog turizma Pašman, u području vodno komunalnih građevina Aglomeraciju Križevci. U ovom trenutku smo izrađivači Studije obilaznice Ogulina, obilaznice Našica i mnogih drugih.

 

studija-izvedivosti-Beli-Manastir-Osijek-240x300 Kompanije više ne mogu birati, već jesu aktivni igrači u očuvanju prirode i okoliša suo-ju%C5%BEna-zaobilaznica-NovaGradi%C5%A1ka-190x300 Kompanije više ne mogu birati, već jesu aktivni igrači u očuvanju prirode i okoliša
Studija izvedivosti Beli Manastir- Osijek i južna zaobilaznica Nove Gradiške

 

Također kroz studije izvedivosti sa kolegama iz Odjela za prometno planiranje već dug niz godina sudjelujemo u procjenama varijantnih rješenja za zahvate prometne infrastrukture u svrhe međunarodnog financiranja.

U području gospodarenja otpadom osim izrade Studija i Elaborata zaštite okoliša te planova gospodarenja otpadom naši djelatnici također imaju iskustva u izradi projektnih aplikacija, provedbi projekta, izradi dokumentacije o nabavi na projektima za koje su potpisani ugovori o dodjeli sredstava . Recentni primjer je Izrada proširene projektne aplikacije i stručne pomoći te izrada dokumentacije za nadmetanje kod sanacije zatvorenog odlagališta komunalnog otpada „Stružice” u Općini Gundinci .

 

Zakonska regulativa danas podrazumijeva da svaki zahvat u okoliš mora obuhvatiti i planiranje tzv. zelenih površina?

Tako je, intenzivno razvijmo i područje krajobrazne arhitekture kroz suradnju s našim arhitektima i projektantima prometnica. Iza naših krajobraznih arhitekata je stoga široko iskustvo u projektiranju i nadzoru projekata prometne infrastrukture, projekata kompleksnih zelenih površina, parkova, dječjih igrališta, staza, šetnica i odlagališta otpada. Uz projektiranje obuhvaćen je i krajobrazni nadzor te prethodno spomenuta studijska dokumentacija. Tu kao primjer možemo navesti nedavno dovršeni idejni glavni i izvedbeni projekt okoliša Instituta Ruđer Bošković. Ne znam kako zapravo dočarati zadovoljstvo radom na ovom projektu. Zamislite, projektirati po nacrtima koje je netko pomno smislio 1954 godine, rekonstruirati njegovu misao u taj isti prostor. Tim projektanata i suradnika na ovom projektu, suradnja sa nadležnim tijelima i čitava organizacija i vođenje je bilo takvo da je zaista projekt na kojem sam zahvalna što sam imala prilike raditi.

 

0_2 Kompanije više ne mogu birati, već jesu aktivni igrači u očuvanju prirode i okoliša
Projekt krajobraznog uređenja Institut Ruđer Bošković projektiran je u skladu s izvornim nacrtima krajobraznog arhitekta Zvonimira Kanija koji datiraju iz 1954./55. godine

 

Od parkovnih površina spomenuli bismo izradu varijantnih rješenja parka u južnom naselju Samobor
0_3 Kompanije više ne mogu birati, već jesu aktivni igrači u očuvanju prirode i okoliša

 


Sudjelovali smo u svim projektima prometne infrastrukture na kojima je radio Institut , od Zagreb-Sisak, Autocesta A5 Beli Manastir-Osijek-Svilaj, Ravča- Ploče do rotora Remetinec i trenutno aktualnih kao naprimjer Farkaševac – Bjelovar. Tu su naravno i specijalističke studije krajobraznih osnova na kojima nam je u stručnom smislu veliko zadovoljstvo surađivati.

 

S obzirom na to da živimo u svijetu koji se ubrzano mijenja, kontinuirana edukacija nije samo nužno nego na neki način i obavezna?

Smatramo kako je naša obaveza da se kontinuirano educiramo kako bismo mogli naručiteljima pružiti što viši nivo stručnosti što u okolišu više nije parola već je uvjet bez kojeg se posao jednostavno neće završiti. Naši djelatnici sudjeluju na nizu skupova iz područja zaštite okoliša i prirode.

Samo u 2019.godini Institut je na 4. Regionalnoj konferenciji o procjeni utjecaja na okoliš u organizaciji Hrvatske udruge stručnjaka zaštite prirode i okoliša (HUSZPO) sudjelovao sa 6 radova iz područja zaštite okoliša i prirode, krajobrazne arhitekture prostornog planiranja, a sve povezano s projektantskim iskustvima djelatnika hidrotehnike i prometnog projektiranja.

Publisher:
gradimozadar.hr