tr?id=1052675661447439&ev=PageView&noscript=1 Oblikovanje kao izraz osjećaja - Intervju: Hadi Teherani
Oblikovanje kao izraz osjećaja - Intervju: Hadi Teherani

Svojim upečatljivim zgradama, svjetski poznati arhitekt, Hadi Teherani okarakterizirao je gradske vizure Njemačke, ali i još mnogo dalje
Njegov sveobuhvatan dizajnerski pristup posebno se očituje i u kontekstu fasada. Prema Teheranu „savršena” fasada nije samo funkcionalna već i emocionalno privlačna - i na taj način je daleko više no samo ljuska zgrade. Povodom BAU sajma 2017 u Münchenu, tvrtka Hadi Teherani dizajn stvorila je impresivnu postavku za građevinski materijal keramike u cjelini i keramike za fasade, posebice u središnjem dijelu prezentacijskog štanda AGROB BUCHTAL. Tim povodom održan je i razgovar s arhitektom Teherani o suvremenim fasadnim oblogama i mogućnostima koje keramika pruža na ovom području primjene.

Razgovarala: Katharina Sommer

Fasada zgrade doprinosi stvaranju njezina identiteta. Što je po Vašem mišljenju bitno za stvaranje “savršene fasade”?

Pogled na ulicu manifestira se sadržajem arhitekture koja se u njoj nalazi. Fasada ne pruža samo neophodnu strukturno-fizičku zaštitu već izražava kompleksnost arhitektonskih jedinica u kombinaciji s linijama i otvorima zgrade. Prolaznik koji nije u prilici vidjeti interijer zgrade, na ovaj način stječe osjećaj o sadržaju koji se zbiva unutra. Kvaliteta interijera postaje opipljiva putem vanjske pojavnosti. Zahtjevi na pročelju obuhvaćaju kompletan spektar arhitekture. 

Možete li objasniti na primjeru jednog od Vaših projekata koju ulogu dizajn fasade igra u Vašem radu?

Ne postoji logična odvojivost između različitog dizajna i faza planiranja. U trenutku nastanka prvih ideja fasada je uključena, jednako kao i prva vizija konfiguracije prostora i dizajna interijera. Jednako kao i kod glazbenih kompozicija, pojedini se dijelovi ne mogu privremeno isključiti za kasnije bavljenje njima. Jedina stvar koja varira jesu različite projektne faze i intenzitet bavljenja njima. U slučaju projekta “Tanzende Türme” u Hamburgu fasada je morala reflektirati dinamičnost zgrade kao da je ekskluzivno zato nastala. U slučaju zgrade “Kranhäuser” u Kölnu, u startu je zadano da se moraju vizualizirati različite tipologije višekatne zgrade uz ukupan efekt tri paritetnog ansambla.

Interview_Hadi_Teherani_Motiv_5_Custom Oblikovanje kao izraz osjećaja - Intervju: Hadi Teherani
Kod pročelja muzeja, rezidencijalnih zgrada, shopping centara dopušten je povratak keramičkih pročelja

Vaš je rad baziran na obuhvatnom pristupu koji uključuje arhitekturu, detalje, kao i individualizirani dizajn proizvoda koji se razvijaju na temelju odgovarajuće arhitekture. Kako planirate fasadu u uredu? 

S prvim konceptom ideje, u startu je jasno u kojem ćemo smjeru razvijati fasadu. Koncept je izveden počev od dizajna interijera do urbanog konteksta. Posebice materijal korišten na fasadi mora reflektirati postojeće okruženje. Što ne znači da je prilagodba jedina prava solucija. Varijacije i kontrast također su jedna od prihvatljivih mogućnosti, pod uvjetom da koncept nudi uvjete za to bazirajući se na definiranom zadatka.

Što se tiče odabira i korištenje materijala u dizajnu fasada - bilo klasičnih, tradicionalnih materijala ili modernih, neobičnih rješenja - danas postoji ogromna raznolikost alternativa. Kojim ste materijalima i funkcijama Vi osobito zainteresirani prilikom planiranja fasada?

Novi su materijali uvijek interesantni. Progresivan razvoj materijala otvara novi kreativni obuhvat u dizajnu. Svaki je arhitekt i dizajner fasciniran time. Staklo, čija je transparentnost prilagodljiva, reducira troškove grijanja na minimum. Corian dozvoljava nove vrste diskretne estetike i suptilnih osvjetljenja. U slučaju keramike fasciniran sam tro-dimenzionalnom strukturom, površinama, bojama i teksturama. Ovaj materijal pruža neslućene mogućnosti u dizajnu zatvorenih fasadnih pročelja, koja su također zahvalna i za energetsku efikasnost. 

Koja se premisa po vašem mišljenju primijenjuje na fasade? Forma prati funkciju ili funkcija prati formu? Ili drugim riječima: da li se primarno fokusirate na kreativnu estetiku ili pridajete važnost funkcionalnoj kvaliteti i integraciji u urbano i ruralno okruženje?

U usporedbi s umjetnikom, arhitekt uvijek ima zadatak dati funkcionalnim zahtjevima svakodnevnog života formu i prostor. Ukoliko razmišljate o kratkoj definiciji toga, možemo reći da forma prati funkciju. Bez obzira na to, važnost se također mora pridodati formi, emociji,efektu i identitetu. 

Tehnike poput digitalnog printa otvaraju nevjerojatne i gotovo neograničene estetske mogućnosti. Ovo se posebno odnosi na keramičke fasade. Da li preferirate projektno-specifičnu specijalnu izvedbu ili također radite i s visokokvalitetnim standardnim riješenjima, te možete li zamisliti “harmoniju suživota” obiju učenja i namjena?

Interview_Hadi_Teherani_Motiv_6_Custom Oblikovanje kao izraz osjećaja - Intervju: Hadi Teherani
Progresivan razvoj materijala otvara novi kreativni obuhvat u dizajnu

Ovo uvijek ovisi o navedenoj situaciji te zadanom zadatku. Mogućnosti standardnih solucija već stvaraju neizmjeran djelokrug u dizajniranju detalja. Prema tome, nije uvijek nužno raditi s apsolutnim novitetima ili specijalnom produkcijom. Ponekad se također sugerira daljnji razvoj mogućnosti materijala, ukoliko određeni projekt ili situacija daju razlog za to.

Za BAU sajam u Munchenu 2017, Hadi Teherani Design kreira impresivan prezentacijski postav keramike kao općenitog građevinskog materijala i posebno istaknute fasadne keramike u središtu AGRO BUCHTAL štanda. Zašto Vas toliko fascinira ovaj materijal?

Svojim pre-elementnim te kamenim izgledom, keramika na osobit način provodi tektonični pristup arhitekturi. Riječ je o trajnom, čvrstom i vrlo postojanom materijalu visokih opipljivih vrijednosti, koji je štoviše autentičan i prirodan. 

U okviru ove prezentacije, intenzivno se suočavate sa sirovim materijalima u proizvodnim procesima, kao i razlikama u finalnom proizvodu. Koje nove aspekte otkrivate obzirom na keramičke fasade?

Iznenadila me raznolikost metoda u proizvodnji keramičkih fasada i kompletna razlika u kreiranom izgledu. Spektar proizvoda proteže se od velikih formata do strukturnih profila te specijalnih individualnih formi.

Postoje li određene vrste zgrada i situacija u kojima možete predvidjeti keramičku fasadu?

Posebno se u slučaju velikih zatvorenih pročelja muzeja, shoping centara i rezidencijalnih zgrada dopušta povratak keramike kao filigranske i proporcionalne, koja se obično gubi kod velikih monumentalnih projekata. Za mene ovaj materijal posjeduje specijalan šarm i otmjenost, posebno u smislu trajnosti materijala.

Interview_Hadi_Teherani_Motiv_2 Oblikovanje kao izraz osjećaja - Intervju: Hadi Teherani
Za Bau sajam Teherani dizaj kreirao je impresivan postav

Keramika je jedan od najstarijih materijala uopće. Istovremeno je riječ o visokoinovativnom materijalu, koji se primjerice koristi u svemirskoj industriji, te je održiva zahvaljujući specijalnim karakteristikama. Koje potencijale vidite u korištenju keramike u sektoru gradnje budućnosti?

Održivost će nastaviti biti glavna tema našeg vremena. Prirodni i izdržljivi keramički materijali već su se dokazali izvrsnima u tom smislu. Njihov sjajan potencijal u realizaciji slobodnih, inovativnih struktura i površina ujedno dopušta visoko individualizirani dizajn. Posebno interesantno svojstvo po mom su mišljenju hidrofilne pločice Agro Buchtala, koje eliminiraju zagađenje zraka, pretvarajući svaku zgradu u vertikalnu urbanu šumu. Zadatak arhitekta je pronaći sveobuhvatne solucije u koje se mogu implementirati razvoj, ekologija, ekonomija, identitet i emocija.
Publisher:
gradimozadar.hr