tr?id=1052675661447439&ev=PageView&noscript=1 Kakve su nam školske zgrade?

11 godina s Vama!

Kakve su nam školske zgrade?

Foto: HSZG
Počinje nova školska godina – u kakvim školskim zgradama hrvatska djeca provode većinu svog vremena?
Zgrade su odgovorne za značajni porast iskorištenja svih sirovina te za povećanu količinu građevinskog otpada, za 30% emisija CO2 u atmosferi te za više od 33 % potrošnje energije.

Zelena gradnja je alternativa - donosimo vijesti o gradnji nove Američke škole u Zagrebu prema standardima zelene gradnje

Okruženje u školama smatra se „ dodatnim učiteljem“ jer može odigrati važnu ulogu u obrazovanju djece. Renoviranej i energetska obnova škola izvanredna je prilika za redefiniranje važnih čimbenika koji utječu na razvoj, učenje i akademske rezultate djece. Ako se grade nove škole, danas, više nego ikada, treba primjenjivati standardne zelene gradnje prilikom planiranja, projektiranja, gradnje, te upravljanja i održavanja škola i vrtića. Zamislite koliko su za gradske i županijske proračune štetne greške koje se dogode u prvim fazama razvoja projekata ako se u fazi uporabe građevina često mora adaptirati, sanirati, te prilagođavati novim zakonskim regulativama? Za sve koji se u svom radu susreću sa investicijskim projektima u obrazovnom sektoru donosimo i informaciju da već od 2018. godine sve nove zgrade javne namjene moraju prema hrvatskoj regulativi poštivati standarde nZEB gradnje odnosno gradnje gotovo nulte potrošnje energije. Jedan od takvih svijetlih primjera uskoro kreće s gradnjom u Zagrebu, radi se o Američkoj školi za koju arhitektonsko rješenje potpisuju Sangrad /AVP & Flansburgh architecture.

Djeca provode oko 200 dana godišnje u školi i ukupno oko 70% vremena unutar učionica. Djeca se ovih dana spremaju zauzeti svoja mjesta u školama, i početi sa savladavanjem novog gradiva, stoga se postavlja važno pitanje: jesu li učionice spremne za novu školsku godinu? Dobra unutarnja klima direktno utječe na sposobnost učenja, a to su prije svega kvaliteta zraka u prostoru i količina dnevne svjetlosti u učionici. Najnovija studija koja je rađena u suradnji s Fraunhofer institutom za fiziku zgrada u Njemačkoj pokazala je poraznu činjenicu - uvjeti dnevne svjetlosti i kvaliteta zraka u učionicama diljem Europe nisu zadovoljavajući. Većina učionica koje su obuhvaćene istraživanjem ima previsoku koncentraciju CO2, iznad preporučenih 2000 ppm, a u nekim slučajevima čak prelazi gornju granicu od 5000 ppm. To može dovesti do glavobolja i slabosti kod učenika. Nekvalitetan zrak izaziva alergije i pojavu astme, a na koncu će rezultirati većim postotkom izostanaka iz škole. Učenici u takvim učionicama pokazuju i do 15% slabije rezultate na logičkim i matematičkim testovima, pokazala je studija. Uz adekvatnu izmjenu zraka u učionicama, učenici su brži, jača im je koncentracija i manje izostaju iz škole. Nekada i male promjene mogu dovesti do velikih rezultata. Ugradnjom krovnih prozora omogućavamo brzu izmjenu zraka pomoću efekta dimnjaka, bez hlađenja namještaja i značajnijeg gubitka topline u prostoru. Također, povećana količina prirodne dnevne svjetlosti omogućit će učenicima bolje uvjete za rad, te manju potrošnju energije potrebne za umjetnu rasvjetu, a moguće su uštede i do 30%. Dugoročno, poboljšani uvjeti rada za djecu i njihove profesore dovode do značajnih socio-ekonomskih promjena, na njihovo zdravlje i mogu imati sveobuhvatne posljedice za društvo u cjelini.

Činjenica je da više od 700 milijuna djece diljem svijeta (od kojih na tisuće u Hrvatskoj) pohađaju škole koje ne zadovoljavaju standarde zelenih zgrada, što ujedno i nepovoljno utječe na rad i zdravlje svih korisnika zgrade, a govori da se promjene moraju dogoditi! Potaknut spomenutim, Centar za „Zelene škole“ američkog Savjeta za zelenu gradnju (US Green Building Council) pokrenuo je 2012. globalnu inicijativu za poboljšanje uvjeta u kojima djeca uče tijekom školske godine. Ključno je kreirati svijest djece o odrastanju u zdravijem i sigurnijem okruženju jer su i oni sami predvodnici promjena od malih nogu, a svojim ponašanjem oblikuju budućnost te utječu na širu javnost!  Hrvatski savjet za zelenu gradnju i ove se godine pridružio globalnom pokretu koji se u cijelom svijetu organizira kao dio Globalne koalicije za zelene škole pokrenute od strane World Green Building Council organizacije (www.worldgbc.org). GREEN APPLE DAY OF SERVICE uključuje jedan dan volonterske akcije s namjerom da se u školama diljem svijeta osigura čišći i zdraviji zrak te ugodan boravak, uz uštedu energije i prirodnih resursa. Poboljšanjem toplinske izolacije, ugradnjom energetski učinkovitih prozora i vrata, ozelenjavanjem okoliša, ugradnjom pročišćivača zraka, korištenjem eko namještaja i kvalitetnih energetski učinkovitih rasvjetnih tijela, djeci se omogućuje lakše učenje, veća produktivnost i kreativnost te zdravo i sigurno okruženje za učenje i boravak u školama.  Pored utjecaja na zdravlje, razvoj i obrazovanje djece, zelene škole imaju veliki potencijal za ostvarenje ušteda u potrošnji vode i energije. Iskustvo stručnjaka Centra za „Zelene škole“ u projektiranju i dizajniranju brojnih škola govori da su zbog svojih „zelenih“ karakteristika, škole koje su se odlučile na promjenu, uštedjele tisuće dolara. Također, zelene škole su zdravije za boravak i učenje djece, pozitivno utječu na njihovu kreativnost, produktivnost i veseli i zdravi rast. Svi ovi parametri ukazuju i na sve veću potrebu certificiranja obrazovnih institucija jer su održivo planiranje, projektiranje, gradnja, upravljanje, a kasnije održavanje i kontroliranje cijelog sustava, ključni za zdrav i neometan rad svih korisnika objekta. Danas se u prosjeku od 70 – 90 % vremena provodi upravo u zatvorenom prostoru; stoga zelene zgrade nemaju alternative.

Upravo zato, Hrvatski savjet za zelenu gradnju, poziva na sudjelovanje svih obrazovnih institucija i zainteresiranih sudionika u ovaj globalni pokret kao početni korak ka očuvanju sigurnijeg i čišćeg okoliša te kreiranju i poticanju svijesti o stvaranju zdravih objekata za najmlađe. Prošlogodišnja proslava održala se u Osnovnoj školi „Kajzerica“ koja je svijetli primjer dobro promišljenih investicija u školske objekte pri čemu je uz najnovije metode projektiranja, proizvode i tehnologije dostignut vrhunski standard objekta u energetskom smislu, visoka funkcionalnost i udobnost u zgradi, na dobrobit djece i svih koji u školi žive i rade uz radostan dječji osmjeh. Ove godine, pokrenuta je i nova stranica www.greenapple.org  putem koje se jednostavnije pristupa novim projektnim idejama, resursima i procesu registracije te koja je donijela neke novine: otvoreno je razdoblje prijava projekata do rujna, a u sklopu projekta, događaji se mogu imenovati za bilo koje vrijeme tijekom školske godine (u bilo kojem trenutku možete ući i urediti podatke o projektu ). Kroz novu web stranicu lakše je nego ikad reći što se događa u Vašoj zemlji, prenijeti fotografije i informacije putem društvenih mreža te širiti riječ o zdravim zgradama drugima oko Vas.
Publisher:
gradimozadar.hr